


Onze Werkwijze
Onze werkwijze bij Kideo
Bij Kideo draait alles om balans: tussen rust en uitdaging, structuur en vrijheid, ontdekken en geborgenheid. We combineren het beste uit meerdere pedagogische stromingen en vertalen die naar onze eigen, liefdevolle Kideo aanpak.
FASE 1 - Gerealiseerd
De komende maanden zullen we ons bezighouden met de eerste fase van de verbouwing, waarbij we in mei twee groepen zullen realiseren: een groep voor kinderen van 0 tot 2 jaar en een groep voor kinderen van 2 tot 4 jaar.
FASE 2
In de tweede fase zullen we werken naar de afronding van de gehele opvang, waarin de laatste twee groepen worden toegevoegd, zodat we voor elke leeftijd een eigen groep hebben. Dit verwachten we begin 2026 te voltooien. Wanneer de aanmeldingen de komende tijd sterk toenemen, zal de tweede fase eerder afgerond worden.

Vaste gezichten
Biologisch gezonde voeding
Gezonde voeding is een vanzelfsprekend onderdeel van onze werkwijze. We serveren dagelijks verse, biologische maaltijden en tussendoortjes. Deze zijn vrij van toegevoegde suikers of smaakversterkers. Biologische voeding ondersteunt niet alleen de lichamelijke ontwikkeling, maar helpt kinderen ook bij het ontwikkelen van een gezond eetpatroon en smaakgevoel.
Eten is bij ons ook een sociaal moment. We eten samen aan tafel, praten met elkaar, betrekken kinderen bij het bereiden van eenvoudige hapjes en moedigen hen aan om te proeven en te ontdekken. Zien eten, doet eten!


Horizontale groepen
We werken met horizontale groepen, waarin kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar zitten: baby's (0–1 jaar), dreumesen (1–2 jaar), jonge peuters (2–3 jaar) en oudere peuters (3–4 jaar).
Deze groepsindeling zorgt voor rust en herkenning. Kinderen hebben vergelijkbare behoeften, ritmes en interesses. Zo kunnen we onze activiteiten, het dagritme en de begeleiding precies afstemmen op wat kinderen op dat moment nodig hebben in hun ontwikkeling. Van rust en verzorging voor de allerkleinsten tot zelfstandigheid en voorbereiding op school voor de oudsten.
Buiten spelen
Elke dag gaan we naar buiten. Weer of geen weer, frisse lucht en beweging zijn essentieel voor een gezonde ontwikkeling. Buiten spelen is niet alleen goed voor de motoriek, maar ook voor sociale vaardigheden en zelfvertrouwen.
Onze buitenruimtes zijn uitdagend en kindvriendelijk ingericht, met ruimte om te rennen, klimmen, bouwen, voelen en ontdekken. Denk aan zandbakken, moestuintjes, loopfietsjes en modderkeukens. Spelen in de natuur prikkelt de fantasie én maakt kinderen weerbaar. Buiten wordt gerend, gebouwd, gegraven en gefantaseerd. Dit stimuleert de motoriek, zintuigen én sociale vaardigheden.


Huiselijke sfeer
Onze opvang voelt als een tweede thuis. De inrichting is warm en uitnodigend, met natuurlijke materialen, zachte kleuren en veel licht. De groepen zijn overzichtelijk en klein gehouden, zodat ieder kind wordt gezien.
We volgen een duidelijk dagritme en creëren rustmomenten, zoals samen lezen op de bank of even uitrusten met een knuffel. Door deze huiselijke aanpak voelen kinderen zich veilig, wat de basis vormt om te leren, te spelen en zich te ontwikkelen.

Horizontale groepen
We werken met horizontale groepen, waarin kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar zitten: baby's (0–1 jaar), dreumesen (1–2 jaar), jonge peuters (2–3 jaar) en oudere peuters (3–4 jaar).
Deze groepsindeling zorgt voor rust en herkenning. Kinderen hebben vergelijkbare behoeften, ritmes en interesses. Zo kunnen we onze activiteiten, het dagritme en de begeleiding precies afstemmen op wat kinderen op dat moment nodig hebben in hun ontwikkeling. Van rust en verzorging voor de allerkleinsten tot zelfstandigheid en voorbereiding op school voor de oudsten.

Buiten spelen
Elke dag gaan we naar buiten. Weer of geen weer, frisse lucht en beweging zijn essentieel voor een gezonde ontwikkeling. Buiten spelen is niet alleen goed voor de motoriek, maar ook voor sociale vaardigheden en zelfvertrouwen.
Onze buitenruimtes zijn uitdagend en kindvriendelijk ingericht, met ruimte om te rennen, klimmen, bouwen, voelen en ontdekken. Denk aan zandbakken, moestuintjes, loopfietsjes en modderkeukens. Spelen in de natuur prikkelt de fantasie én maakt kinderen weerbaar. Buiten wordt gerend, gebouwd, gegraven en gefantaseerd. Dit stimuleert de motoriek, zintuigen én sociale vaardigheden.

Huiselijke sfeer
Onze opvang voelt als een tweede thuis. De inrichting is warm en uitnodigend, met natuurlijke materialen, zachte kleuren en veel licht. De groepen zijn overzichtelijk en klein gehouden, zodat ieder kind wordt gezien.
We volgen een duidelijk dagritme en creëren rustmomenten, zoals samen lezen op de bank of even uitrusten met een knuffel. Door deze huiselijke aanpak voelen kinderen zich veilig, wat de basis vormt om te leren, te spelen en zich te ontwikkelen.

Vaste gezichten
Kinderen zien bij ons elke dag vertrouwde gezichten. Pedagogisch professionals werken op vaste groepen, wat zorgt voor een veilige hechtingsband. Deze stabiliteit is belangrijk, zeker voor jonge kinderen. Ze bouwen een band op met hun begeleiders en weten precies bij wie ze terecht kunnen voor troost, hulp of gewoon een knuffel. Hierdoor voelen kinderen zich sneller op hun gemak en durven ze hun omgeving te verkennen en nieuwe dingen te proberen.
Vaste gezichten zorgen ook voor rust bij ouders: je weet wie je kind opvangt, en dat geeft vertrouwen.

Biologisch gezonde voeding
Gezonde voeding is een vanzelfsprekend onderdeel van onze werkwijze. We serveren dagelijks verse, biologische maaltijden en tussendoortjes. Deze zijn vrij van toegevoegde suikers of smaakversterkers. Biologische voeding ondersteunt niet alleen de lichamelijke ontwikkeling, maar helpt kinderen ook bij het ontwikkelen van een gezond eetpatroon en smaakgevoel.
Eten is bij ons ook een sociaal moment. We eten samen aan tafel, praten met elkaar, betrekken kinderen bij het bereiden van eenvoudige hapjes en moedigen hen aan om te proeven en te ontdekken. Zien eten, doet eten!


Onze pedagogische visie
Bij Kideo krijgt elk kind de ruimte om zich op een natuurlijke en veilige manier te ontwikkelen. We stimuleren kinderen om zichzelf te zijn, leren hen respectvol omgaan met anderen en bereiden hen voor op hun plek in de samenleving.
Onze aanpak is gebaseerd op vier pedagogische pijlers:
1. Emotionele veiligheid
Een veilig en vertrouwd gevoel is de basis voor groei. Door vaste gezichten, rituelen en structuur bieden we een omgeving waarin kinderen zich op hun gemak voelen en durven te ontdekken.
2. Persoonlijke ontwikkeling
Ieder kind is uniek. We sluiten aan bij de interesses en het tempo van het kind en stimuleren zelfstandigheid, zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld. Zo leren kinderen van jongs af aan op hun eigen benen staan.
3. Sociaal-emotionele groei
Kinderen leren bij ons omgaan met emoties en bouwen aan sociale vaardigheden zoals samenwerken, delen en rekening houden met elkaar. We begeleiden kinderen in het aangaan en oplossen van conflicten, zodat ze groeien in empathie en zelfinzicht.
4. Leren samenleven
We brengen kinderen normen en waarden bij, zoals respect, eerlijkheid en zorg voor elkaar. In de groep oefenen ze hoe je samenleeft in een diverse samenleving: spelenderwijs, natuurlijk en in verbinding met anderen.
Een eigen pedagogische visie, geïnspireerd door velen
We baseren onze pedagogische aanpak op inzichten uit verschillende erkende pedagogische stromingen. In plaats van één methode strikt te volgen, combineren we elementen die passen bij onze visie en bij de behoeften van kinderen. Zo ontstaat de unieke Kideo benadering.
Van Emmi Pikler nemen we het belang van vrije bewegingsontwikkeling en respectvolle verzorging mee. Tegelijk geloven wij ook in het belang van hechting. Daarom dragen we baby’s in een draagdoek als dat passend is. Zo combineren we vrijheid met nabijheid.
Rudolf Steiner inspireert ons met zijn visie op ritme, nabootsing en betekenisvol spel. We bieden een herkenbare dagstructuur en materialen die uitnodigen tot ontdekken.
Thomas Gordon laat ons luisteren: kinderen worden serieus genomen, gehoord en gestimuleerd om zelf oplossingen te bedenken. Actief luisteren is een vaste gewoonte in ons pedagogisch handelen.
Reggio Emilia (Loris Malaguzzi) motiveert ons om kinderen zelf het initiatief te laten nemen. Onze pedagogisch medewerkers observeren, spelen in op wat er gebeurt, en volgen de interesses van het kind.
J.F.W. Kok benadrukt de wederzijdse relatie tussen kind en volwassene. Wij stellen duidelijke grenzen, maar altijd met aandacht en in verbinding.
Hoe zie je dat terug op de groep?
Kinderen helpen mee met activiteiten zoals koken, opruimen en creatief bezig zijn
We geven kinderen tijd en ruimte om zelf keuzes te maken binnen een duidelijke structuur
Dagelijks is er ruimte voor muziek, verhalen, bewegen en buiten spelen
Er is aandacht voor emoties, sociale interactie en individuele ontwikkeling
Bij Kideo staat het kind centraal – met ruimte om te groeien, te voelen, te kiezen en vooral: om zichzelf te zijn.
Wil je meer weten over onze werkwijze of het pedagogisch beleid? Neem gerust contact met ons op!