De basis van Kideo is het aanbieden van hoogwaardige kinderopvang. Daarin staan warmte, veiligheid en het spelenderwijs stimuleren van de ontwikkeling van jouw kind centraal. Ons streven is dat elk kind vrolijk binnenkomt en aan het eind van de dag weer vrolijk naar huis gaat.
Aan alles wat we doen, ligt een doordacht pedagogisch beleid ten grondslag. Daar vertellen we graag meer over. Bekijk hier de hoofdpunten.
In alle Kideo-vestigingen ligt het volledige pedagogisch beleid ter inzage.
Het pedagogisch hoofddoel van Kideo is:
“Ieder kind krijgt de ruimte om zichzelf optimaal te ontplooien. Kinderen worden zich bewust van hun eigenheid en van normen en waarden. Ze zijn in staat om goed te functioneren in hun wereld en hebben respect voor anderen en hun omgeving.”
Het pedagogisch hoofddoel, de pedagogische basisdoelen en het pedagogisch beleid zijn gebaseerd op een combinatie van algemeen aanvaarde pedagogische visies.
Emmi Pikler gaat er vanuit dat baby’s met bekwaamheden en talenten op de wereld komen: ze zijn nieuwsgierig en ondernemend. Haar methode draait om respectvolle verzorging en vrije bewegingsontwikkeling. In een groep leren kinderen op een veilige, plezierige en ongedwongen wijze van elkaar. Er komen natuurlijk wel eens conflicten voor. Volgens Pikler is het belangrijk om kinderen zelf de mogelijkheid te geven om die op te lossen. De pedagogisch medewerker observeert en handelt als dat nodig is.
Steiner stelt de ontwikkeling van het kind centraal. De opvoeder probeert aan te sluiten bij de ontwikkelingsfase van het kind en biedt materialen en activiteiten aan die daarbij passen. Kinderen zijn van nature geneigd anderen te imiteren. Daardoor leren ze. Ze leren van elkaar en van volwassenen. Door het imiteren van alledaagse, huishoudelijke bezigheden, ontdekken ze de wereld om zich heen. Kinderen hebben daarnaast veel behoefte aan ritme. Ritme geeft een kind zekerheid, veiligheid en herkenning.
Lees meer over Rudolf Steiner
De essentie van de opvoedingsmethode van Gordon is: kijk naar kinderen, luister actief naar wat ze te vertellen hebben en neem hen serieus. Sta niet meteen klaar met een oplossing, maar laat hen zelf een oplossing bedenken. Gordon brengt zowel kinderen als volwassenen sociale discipline en zelfdiscipline bij.
Lees meer over Thomas Gordon
Volgens Malaguzzi zijn kinderen voortdurend uit op communicatie. Activiteiten ontstaan naar aanleiding van gebeurtenissen of ervaringen. De kinderen nemen zelf het initiatief. De leidsters kijken en luisteren hoe de kinderen bezig zijn en spelen daarop in. De kinderen werken zo veel mogelijk in groepjes om de interactie te stimuleren.
Vraag je je af waar Reggio Emilia voor staat? Dit is de plaats in Italië waar Loris Malaguzzi en een aantal vakgenoten deze pedagogische aanpak ontwikkelde.
Lees meer over Loris Malaguzzi (Reggio Emilia)
Opvoeden is een voortdurend proces. De wisselwerking tussen de volwassene en het kind is belangrijk. Enerzijds ontwikkelt een kind zichzelf, anderzijds schept de volwassene voorwaarden en/of situaties waardoor de ontwikkeling optimaal kan plaatsvinden. Bijvoorbeeld door grenzen te stellen.
Wij geven invulling aan ons beleid door de kinderen te stimuleren creatief bezig te zijn met onder andere tekenen, puzzelen, knippen, plakken, kleien of (vinger)verven. Hierdoor leren kinderen spelenderwijs vormen, kleuren en maten onderscheiden.
Kideo kinderopvang stimuleert de ontwikkeling van lichaam en geest. Op onze kinderdagverblijven zijn we elke dag bezig met muziek, bewegen, voorlezen, creatief en vrij spelen. Ook buiten spelen is een dagelijks terugkerend ritueel, tenzij de weersomstandigheden dat niet toelaten.
Buiten spelen is gezond. Het bevordert de sociaal-emotionele, motorische en zintuiglijke ontwikkeling van je kind. Het stimuleert ook de sociale ontwikkeling, want buiten spelen is een ideale manier om te leren hoe je met elkaar omgaat. Tot slot is het goed voor de motoriek: je kind leert vallen, rennen, risico’s nemen en nog veel meer. Buiten spelen prikkelt alle zintuigen.